[Erp5-poland] safety

Jacek Medrzycki jacek w erp5.pl
Pon, 26 Lis 2007, 08:54:11 CET

Tomasz Brzezina pisze:

> procedura normalna:
> 1. backupujemy skrypty ERP5 raz na dzień (żeby było szybciej niż
> instalowanie od zera)
Jeśli przez "skrypty" rozumiemy zawartość INSTANCE_HOME (bez data.fs) ,
to w zasadzie nie ma takiej potrzeby. Tam coś zmienić może jedynie
developer i wtedy można zrobić backup instance home.
Z drugiej strony, to co zajmuje gros miejsca to data.fs. Reszta nie jest
taka duża.

> 2. backupujemy dwa razy dziennie plik data.fs
No, powiedzmy tyle razy ile jest to wymagane przez politykę
bezpieczeństwa. Może wystarczać raz, może być konieczność backupowania
kilka razy dziennie.
Nb., jest narzędzie (nazywa się to-to repozo.py, nie pamiętam czy jest w
standardzie czy musiałem doinstalować) co umożliwia robienie
incrementalnych i pełnych backupów data.fs bez zatrzymywania zope'a.
Więc jak ktoś chce, to inkrementalki można i co dziesięć minut puszczać.
Niestety, nie ma czegoś takiego jak online log w informixie czy redo log
w Oraclu, że transakcje spadają do loga (który może być na taśmie albo
innej maszynie) praktycznie na bieżąco i co umożliwia odzysk danych up
to date.

> procedura awaryjna - w razie awarii dysku
> 1. kupuję nowy dysk
> 2. instaluję system, odtwarzam backup systemu
> 3. odtwarzam drzewo ERP5 (skrypty)
> 4. kopiuję z backupa plik data.fs
5a. Jeśli backup systemu nei zawierał mackupu bazy mysql, robię bazę
mysql, przydzielam uprawnienia i tworzę niezbędne tabele bo czasami erp5
sobie z tym (zrobieniem tabel) nie radzi. A czasami sobie radzi.
Poza tym, jeśli erp5 miał jakieś nie przerobione activities, to
informacja o tym jest w bazie mysql tylko (IMHO). Więc dobrze dumpować
jest bazę myslq.
Haczyk - jeśli erp5 ostro miele activitiesami, to prawdopodobnie backupy
zope-a i mysql będą out of sync. Dobrze jest robić backup Data.fs wtedy,
kiedy mamy pewność, że zope nie pracuje - albo faktycznie go zatrzymać,
mimo możliwości robienia backupu online.
> 5. odpalam skrypt ZrobMiDobrzeIOdtworzSystem.sh
W praktyce, jeśli był zrobiony dump bazy (albo baza nie ucierpiała) i
baza jest sync z Data.fs, to może nie być konieczne robienie niczego.
> 6. czekam X minut czasu, gdzie X jest mniej niż 600
Tu nie ma gwaracji. Reideksacja dużego sajta pewnie może trwać z godzinę.
> 7. restartuję system dla pewności
> 8. I'm ALIVE! (brakuje mi tylko danych od ostatniego backupu)

No w sumie się zgadza.
J.